Gilje Tre sine garanti og reklamasjonsbestemmelser reguleres av Forbrukerkjøpsloven og Kjøpsloven.
Vi gjør oppmerksom på at alle henvendelser som omhandler reklamasjon må gjøres via forhandler. Forhandler melder saken inn til Gilje på serviceskjema.
Når det foreligger en mangel ved produktet som er levert eller at varen ikke er i samsvar med hva som er avtalt, må en reklamasjon meldes leverandør innen de frister som fremgår i loven. Kjøperen skal varsle om mangler som han oppdager innen rimelig tid etter at han har eller burde oppdaget den, og før byggevarene tas i bruk.
Reklamasjonen skal meldes inn elektronisk ved hjelp av Serviceskjema som du finner her på våre nettsider.
Transportskader og synlige feil meldes umiddelbart ved mottakskontroll.
Jfr Forbrukerkjøpsloven er fristen for å reklamere 2 år. Vinduer og dører fra Gilje Tre er ment å vare vesentlig lenger, dermed er fristen for å reklamere på våre produkter 5 år. Reklamasjonsretten gjelder for feil som oppstår innen 5 år etter levering og som ikke skyldes manglende vedlikehold eller feil bruk.
Ved feil på glass innen fem år, leveres nytt glass til kundens adresse. Montering av glass dekkes første år.
Produktgaranti på Svanemerkede produkter.
Garantifakta sopp og råte:
20 års garanti mot sopp og råte gjelder for vinduer, balkongdører og skyvedører produsert etter 1. januar 2018.
30 års garanti mot sopp og råte gjelder for vinduer, balkongdører og skyvedører med aluminiumsbekledning produsert etter 1. januar 2021.
For at garanti skal være gyldig kreves det at vinduer og dører er riktig montert. Det kreves også dokumentasjon på at produktene er vedlikeholdt og etterbehandlet ved behov.
Dette skal utføres i samsvar med våre anbefalinger, se vår nettside www.gilje.no. Frist for melding av eventuell reklamasjon følger ellers kjøps- og forbrukerkjøpsloven.
Vi vil vurdere omfanget av mangelen, og om mulig foreta retting/utbedring. Er ikke det mulig, vil vi foreta omlevering av nytt produkt likt eller tilsvarende det du har fra før (Produktendringer kan forekomme).
Den utvidede garantien går ut over kjøps- og forbrukerlovens minste garanti.
Vi presiserer at en slik utvidet garanti begrenses til selve produktet, og innebærer ikke en utvidet rett til å kreve dekket kostnadene ved utskifting eller eventuelle følgeskader.
Fargegaranti ytterdør:
Gilje tilbyr, som eneste leverandør i Norge, 10 års fargegaranti mot falming på malte ytterdører.
En forutsetning for at det gis en fargegaranti er at dørene blir vasket med mildt såpevann (husvask) og skylt med rent vann minimum 2 ganger pr. år. Etter vask og skylling skal overflaten tørkes tørr med en klut. Dette er for å sjekke at overflaten er fri for forurensning og andre skader. Eventuelle rifter og andre type skader skal utbedres snarest mulig ved bruk av flekkelakk.